Oplossingsgericht leiderschap?

Oplossingsgericht leiding geven? Beter van niet!

"Breng me geen problemen, breng me oplossingen!" Een uitspraak van een manager die het team aan het denken zou moeten zetten. Ook wel Oplossingsgericht Leiderschap genoemd. Gebaseerd op de drive om mensen te ‘empoweren’ te motiveren en uit te dagen het best mogelijke te doen. Toch is het niet de gewenste benadering van het team. Immers, niet elk probleem heeft een simpele oplossing die een teamlid op zichzelf of met directe collega's kan bedenken. De complexiteit van de huidige business uitdagingen waar managers en ondernemers voor staan, vraagt veelal om verschillende team-overschrijdende invalshoeken en disciplines.

Het zou jammer zijn als medewerkers, gedreven door een rush naar oplossingen en acceptatie, deze verschillende invalshoeken niet in overweging nemen. En waar het niet gaat lukken om met een oplossing te komen, zullen ze snel genegen zijn om de problemen te laten liggen en het ‘aapje’ aan iemand anders over laten. Of wachten tot het een gorilla voor het management wordt. 

Gevolg van een dergelijke “empowerment-uitspraak” is daarmee dat risico’s niet tijdig overzien en opgepakt worden, de medewerkers afwachtend worden en alleen bij positief nieuws uit de comfortzone durven te komen. Alles behalve een bevlogen werkcultuur nietwaar?
 

Hoe doorbreek je deze cirkel?

Om te bedenken hoe deze circel te doorbreken, is het handig om te weten wat feitelijk ten grondslag ligt aan de uitspraak “breng me oplossingen en geen problemen” van managers. De belangrijkste oorzaken die aan deze uitspraak van managers ten grondslag liggen zijn:
-    Hun angst om een klaag-cultuur te krijgen. Zij willen enthousiaste medewerkers aan hun buro.
-    Hun angst voor gebrek aan eigenaarschap en verantwoordelijkheidsgevoel van de medewerkers. 

In feite wordt er gezocht naar medewerkers bevlogenheid. Passie, ownership en meedenken. Binnen RGO is medewerkersbevlogenheid een belangrijk aandachtsgebied. Vanuit RGO zijn daarom ook een aantal tools in te zetten om de cirkel te doorbreken. Ik noem er een aantal:

  1. Werk met concrete issuelijsten waarop problemen en risico’s kunnen worden benoemd. Deze kunnen  structureel besproken worden en acties kunnen tijdig bij de juiste persoon of bij het juiste team belegd worden. Dit bevordert de objectiviteit en voorkomt willekeurig geklaag.  
  2. Creëer een cultuur waarin aanspreken & feedback natuurlijk worden. Werk aan houding en gedrag met directe interventies en training.
  3. Doe met enige regelmaat een doorlichting waarbij alle rollen in de organisatie hun beeld over de organisatie kunnen geven. Discrepanties in beleving en risico's voor de continuïteit van de business kunnen dan snel worden geïdentificeerd. De uitslag kan aanleiding geven tot het in gang zetten van korte discipline-overschrijdende verbetertrajecten. 

Doorlichting.nl

Reactie toevoegen