De werkelijke waarde van training in houding & gedrag

Onlangs vertelde een oud-collega: "Dat is een hele goede training, het masterprogramma kost bijna tien duizend euro en duurt maar liefst 12 dagen die over zes maanden zijn verdeeld." De werkelijke waarde van zo'n programma durf ik nog weleens te challengen. Vaak wordt echter bij de beoordeling van trainingsprogramma’s gekeken naar de korte termijn gerelateerde input in de vorm van tijdsinspanning en kosten. Zeker als je dan programma's over de ontwikkeling van houding & gedrag met elkaar gaat vergelijken wordt het erg lastig. Belangrijk is het namelijk toch om ook de lange termijn opbrengsten (de echte waarde van een programma) te beoordelen. 

Met een trainingsprogramma als RGO waarbij getraind wordt op vaardigheden gecombineerd met houding en gedrag van managers wordt een basis gelegd waarbij de deelnemers breed toepasbare managers skills ontwikkelen. Hierdoor zijn ze bredere inzetbaar op diverse aansturende rollen. Specifiek leren zijn een methode en een houding/gedrag aan die hen helpt om binnen een sfeer van continue verbetering te blijven werken en sterker nog verbeteringen te initiëren en succesvol te implementeren. Daarmee maken wij met RGO in de basis verbetering tot een continu proces, waardoor de flexibiliteit bij veranderingen en bereidheid om veranderingen en verbeteringen te adapteren vergroot wordt. De waarde van het trainingsprogramma kan dus op korte termijn gemeten worden aan kosten per deelnemer per dag, maar voor de langere termijn zijn juist andere variabelen van belang. Denk bijvoorbeeld aan:

  • hogere snelheid en adoptie van ingezette (organisatie) verbeteringen;
  • hogere flexibiliteit bij het aanpassen aan klantwensen;
  • betere afstemming tussen persoonlijke, groep, performance en ontwikkeldoelen waardoor slack en verspilling in inzet gereduceerd wordt;
  • beter inzicht in team- en individuele prestaties waardoor teamsamenstelling en (instroom/uitstroom) scherper kan worden neergezet;
  • beter inzicht in klantwensen- en eisen, maar vooral ook meer snelheid om gerichte verbeteringen in gang te zetten en te meten;
  • herhaalbare en kopieerbare werkprocessen waardoor onderlinge samenwerking, overdraagbaarheid en cohesie toeneemt;
  • heldere structuren in overleg en aansturing waardoor voorspelbaarheid van pipelines op kortere en langere termijn verbetert.

Het werkproces van RGO biedt een holistische basis waarop diverse verbeterprogramma’s in vaardigheden, houding en gedrag kunnen worden ingezet met diverse doelen en van diverse leveranciers, maar door deze basis zal de aanpassing van de individuele deelnemers en de teams verbetert & versneld worden. Hoe waardevol is dat?

Dat weten we uiteindelijk natuurlijk als we het ook echt gaan meten. Wat we meten, kunnen we tenslotte ook managen. Daarom is de doorlichting die wij voor RGO hebben ontwikkeld zo'n handig instrument. We meten de nul-situatie, formuleren doelen, laten een adviseur of trainer de doelen aanpakken en we meten het resultaat. Doelen bereikt? Dan weten we de werkelijke waarde!

Reactie toevoegen